Μη Μένεις Εκτός mi meneis ektos Μη Μένεις Εκτός Mi Meneis Ektos


Υβριδικά οχήματα

Α
Α
alazmenah.com
Η λύση στην οποία έχουν στραφεί οι περισσότεροι κατασκευαστές είναι αυτή των υβριδικών αυτοκινήτων, καθώς λόγω της μικρότερης κατανάλωσής τους σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα εξασφαλίζουν και μικρότερη εκπομπή ρύπων. Με τον όρο “υβριδικό” εννοούμε κάθε όχημα για την κίνηση του οποίου χρησιμοποιούνται περισσότερες από μία πηγές ενέργειας, ανεξάρτητα από το είδος του καυσίμου και την αλληλεπίδραση μεταξύ των πηγών.

Η πρώτη εμφάνιση υβριδικών οχημάτων χρονολογείται στις αρχές του περασμένου αιώνα και πιο συγκεκριμένα το 1905, όταν ο H. Piper κατέθεσε αίτηση κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας για ένα υβριδικό αυτοκίνητο, όπου ένα ηλεκτροκινητήρας θα λειτουργούσε επικουρικά στο βασικό μοτέρ (ένα βενζινοκινητήρα), ώστε να επιτυγχάνεται επιτάχυνση 0-40 km/h σε χρόνο 10 sec. Δεδομένου ότι οι όροι “κατανάλωση” και “εκπομπές ρύπων” δεν είχαν ακόμα επινοηθεί, η κατασκευή του οχήματος του Piper επικεντρώθηκε στις επιδόσεις και όχι στην οικονομία ή στη φιλική προς το περιβάλλον λειτουργία. Η έλλειψη ηλεκτρικού δικτύου και το υπερβολικό διάστημα που χρειάστηκε για την έγκριση της πατέντας αποδείχθηκαν δυστυχώς καταδικαστικοί παράγοντες για την ιδέα του Piper.

Βέβαια προτάσεις πάνω στο ίδιο ζήτημα είχαν παρουσιαστεί και νωρίτερα, όπως το 1900, όταν η εταιρεία Lohner είχε παρουσιάσει στην Έκθεση του Παρισιού ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο βασισμένο στη ιδέα ενός 25χρονου τότε μηχανικού, του ιδρυτή της ομώνυμης μετέπειτα θρυλικής φίρμας Ferdinand Porsche. Το αυτοκίνητο αυτό διέθετε δύο ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους στις πλήμνες των μπροστινών τροχών, χωρίς να γίνεται χρήση κιβωτίου ταχυτήτων, ημιαξονίων ή διαφορικού. Το 1902 η Lohner παρουσίασε και υβριδική τετρακίνητη έκδοση του μοντέλου της με ηλεκτροκινητήρες σε όλους τους τροχούς, όπου ένας βενζινοκινητήρας κινούσε την απαραίτητη για την παραγωγή της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας γεννήτρια. Στην πορεία παρουσιάστηκαν διάφορα πρωτότυπα, όπως του Krieger to 1903, ορόσημο όμως στην εξέλιξη των υβριδικών οχημάτων αποτέλεσε το 1917, όταν η Woods Motor Vehicle Company παρουσίασε το μοντέλο Dual Power. Κερδίζοντας τις εντυπώσεις χάρη στην ευφυή κατασκευή του και τον απλό χειρισμό του, το Dual Power διέθετε βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα οι οποίοι μπορούσαν να λειτουργήσουν ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο.

Ένας μαγνητικός συμπλέκτης που συνέδεε και απομόνωνε τους δύο κινητήρες με το σύστημα μετάδοσης μέσω δύο διακοπτών στο τιμόνι, έδινε τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ του ηλεκτροκινητήρα και του βενζινοκινητήρα για την κίνηση του οχήματος, ή και τους δύο όταν ήθελε μέγιστη ισχύ. Επιπλέον, όταν το αυτοκίνητο επιβράδυνε, ο οδηγός μπορούσε να φορτίσει τις μπαταρίες του οχήματος εμπλέκοντας τον ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος σε αυτήν την περίπτωση λειτουργούσε ως γεννήτρια. Δυστυχώς η υβριδική τεχνολογία έπεσε σε τέλμα, υποσκελιζόμενη από την ραγδαία εξάπλωση των βενζινοκινητήρων. Οι ρυπογόνοι κινητήρες εσωτερικής καύσης κυριάρχησαν στην αγορά και μοιραία τα υβριδικά προγράμματα και οι λοιπές εναλλακτικές τεχνολογίες τέθηκαν στο περιθώριο.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα μπορούν να χωριστούν σε διάφορες κατηγορίες. Η πρωταρχική διάκριση γίνεται με κριτήριο εάν συνδέεται μόνο ένας κινητήρας με τους τροχούς ή αν συνδέονται και οι δύο. Συνεπώς έχουμε τα υβριδικά αυτοκίνητα σειραϊκής διάταξης και τα υβριδικά παράλληλης διάταξης.

Και στις δύο κατηγορίες οχημάτων προσφέρεται η δυνατότητα φόρτισης των μπαταριών τους μέσω της μετατροπής της κινητικής ενέργειας σε ηλεκτρική, τη στιγμή που το αυτοκίνητο “φρενάρει” με τον κινητήρα.

Σήμερα έχει επικρατήσει η χρήση του βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης ως πρώτη πηγή ενέργειας και η χρήση ενός ή περισσότερων ηλεκτροκινητήρων ως δεύτερη. Οι εναλλακτικές προσεγγίσεις (όπως η χρήση πετρελαιοκινητήρα αντί για βενζινοκινητήρα) είναι ελάχιστες και εφαρμόζονται κυρίως σε άλλες κατηγορίες οχημάτων (φορτηγά, λεωφορεία).

Κατηγορίες υβριδικών αυτοκινήτων Υβριδικά σειραϊκής διάταξης: Στα υβριδικά σειραϊκής διάταξης μόνο ο ηλεκτροκινητήρας συνδέεται απευθείας με τους τροχούς. Ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιείται για να κινήσει μια γεννήτρια, η οποία παράγει την απαιτούμενη ενέργεια για τον ηλεκτροκινητήρα. Τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης διάταξης είναι τα εξής: - Το σύνολο βενζινοκινητήρας – γεννήτρια δουλεύει πάντα στις rpm μέγιστου βαθμού απόδοσης, με αποτέλεσμα να μειώνονται η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων. - Δεν υπάρχει σύνδεση του συνόλου βενζινοκινητήρα – γεννήτριας με τους κινητήριους τροχούς, επομένως μπορεί να τοποθετηθεί με γνώμονα τη βέλτιστη κατανομή βάρους. - Λόγω ηλεκτροκινητήρα δεν απαιτείται κιβώτιο ταχυτήτων. Τα κύρια μειονεκτήματα είναι: - Με τη μετατροπή της ενέργειας από κινητική σε ηλεκτρική (γεννήτρια) και αντίστροφα (στους τροχούς) οι απώλειες αυξάνονται. - Συνήθως τα υβριδικά σειραϊκής διάταξης απαιτούν περισσότερες (και βαρύτερες) μπαταρίες.

Υβριδικά παράλληλης διάταξης: Σε αυτήν την κατηγορία και οι δύο κινητήρες του οχήματος μπορούν να μεταδώσουν ισχύ στους τροχούς. Η λύση αυτή εφαρμόζεται στα περισσότερα σημερινά υβριδικά μοντέλα επειδή: -Λόγω της παράλληλης μετάδοσης ισχύος και οι δύο κινητήρες είναι μικρότερης ισχύος (άρα πιο οικονομικοί), αφού σε περίπτωση που χρειαστεί μέγιστη ισχύς μπορούν να λειτουργήσουν ταυτόχρονα - Υπάρχουν μικρότερες απώλειες κατά τη μετατροπή της ενέργειας από τη μια μορφή στην άλλη.

Αυτή την στιγμή μόνο δύο εταιρείες έχουν σε παραγωγή υβριδικά αυτοκίνητα: η Toyota (μαζί με τη θυγατρική της Lexus) και η Honda . Τα αυτοκίνητα αυτά πωλούνται σχεδόν σε όλο τον κόσμο και παρόλο που είναι σχετικά ακριβά, οι τιμές τους είναι κάθε άλλο παρά εξωφρενικές. Στο δρόμο που χάραξαν οι Ιάπωνες κινούνται τώρα και οι περισσότεροι κατασκευαστές, με στόχο να εντάξουν στη γκάμα τους ένα υβριδικό μοντέλο στο εγγύτερο ή απώτερο μέλλον.

Στη χώρα μας η διάδοση και η χρήση των υβριδικών αυτοκινήτων δεν είναι ακόμα αυτή που θα έπρεπε, σε σύγκριση πάντα με άλλες χώρες. Αν και οι πωλήσεις τους αυξάνονται αναλογικά και στην Ελλάδα, ωστόσο και αυτό το χρόνο όπως δείχνουν τα πράγματα θα παραμείνουν κάτω από τις 500 μονάδες. Σε άλλες χώρες, τα δεδομένα είναι ακόμη πιο ευνοϊκά για τα υβριδικά αυτοκίνητα. Στο Λονδίνο τα οχήματα του είδους έχουν απαλλαγή και από τα διόδια, ενώ στην πολιτεία της Καλιφόρνια η στάθμευσή τους είναι ελεύθερη και χωρίς οικονομικές επιβαρύνσεις.

Τα υβριδικά διαθέτουν όλα εκείνα τα στοιχεία που θα τους επιτρέψουν να πρωταγωνιστήσουν στην τρέχουσα δεκαετία. Χωρίς να χρησιμοποιούν επαναστατική ή ριζοσπαστική τεχνολογία, επιτυγχάνουν εντούτοις με έξυπνες λύσεις την χρυσή τομή μεταξύ επιδόσεων και κατανάλωσης. Τα σημερινά δεδομένα δείχνουν ότι σύντομα θα κάνουν την εμφάνισή τους και καθαρόαιμες σπορ κατασκευές με υβριδικά κινητήρια σύνολα, δείχνοντας το δρόμο για πρωταγωνιστικό ρόλο που αναμένονται να διαδραματίσουν κάποια στιγμή στο μέλλον.

ΚΑΤΑΘΕΣΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ

Αν θες η άποψή σου να συνδεθεί με το προφίλ σου, συνδέσου πριν την καταθέσεις.

ονοματεπώνυμο 
Από 4 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

τίτλος 
Από 3 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

περιεχόμενο   λίγος χώρος; γράψε ένα άρθρο
Από 1 έως 1000 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

σύνδεσμος (link)


έξι κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες χωρίς κενά


Δεν έχεις συμπληρώσει όλα τα υποχρεωτικά (★) πεδία της φόρμας.
Το μήκος του ονοματεπωνύμου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του τίτλου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του περιεχομένου δεν είναι κατάλληλο.
Η διεύθυνση (URL) δεν είναι κατάλληλη.

 

Κώστας Αλεξανδρόπουλος

Απόφοιτος του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Πα... περισσότερα






Ecodriving - Οικολογική Οδήγηση

Η Συνδιάσκεψη του Μπαλί και Δέκα τρόποι (αντί)δρασης

"Tout-An-Cha-Amon" Το παιδί Βασιλιάς

Άδικοι θάνατοι στην άσφαλτο

Υπολογιστική τιτανομαχία

Οι Θεσσαλονικείς και τα καρότα

περισσότερα


enfo.gr   Web   Wikipedia   Βικιπαίδεια   YouTube


Δυο μάτια θάλασσες

Παπανικολάου Ράνια




ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΕΣΕΝΑ.
ΜΗ ΜΕΝΕΙΣ ΕΚΤΟΣ. ΔΩΣΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΧΡΩΜΑ.
ή γράψου στο newsletter 
mobile.enfo.gr + εσύ = bff
εγγραφή / σύνδεση     κοινότητα     λειτουργία     ταυτότητα     ανταπόδοση     προβολή     υποστήριξη     επικοινωνία
Ασφάλεια δεδομένων & πνευματική ιδιοκτησία  |  © 2017 enfo.gr. Με τη χρήση του παρόντος δηλώνεις ότι συμφωνείς με τους όρους χρήσης.