Μη Μένεις Εκτός mi meneis ektos Μη Μένεις Εκτός Mi Meneis Ektos


Η πραγματικότητα κάποια στιγμή θα σε δαγκώσει

Α
Α
portable.tv
Το κείμενο αυτό είναι αφιερωμένο στην φίλη Αλεξάνδρα, που έψαχνε μαζί μου από videoclub σε videoclub, που κοιτούσε μέσα από τζάμια καφετεριών, που έκανε μια απόσταση 1χμλ σε 5 λεπτά, και που άκουγε ώρες ατελείωτες ντελίρια χωρίς τελειωμό.

Για κάποιο λόγο σήμερα άρχισα να σκέφτομαι τα τέλη των 90'ς και την αρχή των 00'ς. Έβαλα και την κατάλληλη μουσική, Placebo, Pulp, Violent Femmes κτλ. Σκέφτηκα για λίγο τους εφηβικούς μου έρωτες και ξαφνικά μου ήρθε στο μυαλό μια ταινία που σημάδεψε τα εφηβικά μου χρόνια: "Reality Bites".

Η ταινία είναι του 1994 αλλά εγώ την ανακάλυψα το 1999 -όπως πολλά πράγματα τότε, τα ανακάλυπτες λίγο αργά. Μένοντας στο Ηράκλειο Κρήτης, τάσεις, μουσικές, ταινίες, έρχονταν λίγο αργά στην ζωή μας, άλλες φορές λόγω ελλιπούς πρόσβασης και άλλες λόγω ηλικίας. Δεν πένθησα τον θάνατο του Kurt Cobain -ήμουν 10 ετών- όμως πένθησα το ότι δεν πένθησα για τον Cobain. Κάπως έτσι συνέβη και με αυτή την ταινία.

Την είδα ένα βράδυ στην τηλεόραση και μετά την έψαχνα μανιωδώς. Δυστυχώς όμως δεν είχα προλάβει τους τίτλους αρχής -αυτό έγινε πριν αποκτήσουμε ίντερνετ στο σπίτι και ανακαλύψουμε τον μαγικό κόσμο του imdb.com. Οπότε, πήγαινα στα videoclub και ζητούσα μια ταινία που μάλλον έχει στον τίτλο την λέξη "πραγματικότητα", που παίζει η Winona Ryder και ο Ethan Hawke, και μετά προσπαθούσα να εξηγήσω την πλοκή της ταινίας, ενώ έβλεπα το άδειο βλέμμα του τότε βιντεοκλαμπά, νυν ντιβιντά, να με κοιτάζει σαν εξωγήινη και έφευγα απογοητευμένη. Τελικά τη βρήκα με τη βοήθεια μιας φίλης που την έψησα για το πόσο καταπληκτική είναι η ταινία κτλ.

Το "Reality Bites" περιγράφει την ζωή μιας παρέας νέων στο Χιούστον του Τέξας που μόλις έχουν αποφοιτήσει. Η Lelaina είναι μια video artist που δουλεύει για τα προς το ζην σε μια πρωινή εκπομπή, ο Τroy έχει ροκ μπάντα και είναι ερασιτέχνης αμπελοφιλόσοφος, η καλύτερη της φίλη και συγκάτοικος, Vicky, είναι ένα κορίτσι χωρίς πολλές έννοιες και με πολλούς εραστές και ο έτερος της παρέας, ο Sam, προσπαθεί σε όλη την ταινία να βρει το κουράγιο να πει στην μητέρα του ότι είναι ομοφυλόφιλος. Στο ενδιάμεσο των συζητήσεων τους με καφέ και τσιγάρα, ερωτεύονται, τσακώνονται και 'επαναστατούν' εναντίον του συστήματος. Η Generation X στην πολύ Hollywood φάση της.

Ήμουν 15 χρονών, ζούσα στο Ηράκλειο και ο νεοπλουτισμός, με όλα τα επακόλουθα, ήταν στο ζενίθ του και όλοι τρώγαμε την αμερικανιά με το κουτάλι. Αμερικανιά, ξε-αμερικανιά, όταν ήσουν στην ρομαντική αυτή φάση και στο συγκεκριμένο περιβάλλον, οτιδήποτε πρότεινε κάτι έστω και λίγο διαφορετικό το 'έτρωγες' με περισσή ευχαρίστηση.

Κι έτσι, έβλεπα και ξανάβλεπα την ταινία και σκεφτόμουν ότι κάποια μέρα μπορεί να είμαι κι εγώ έτσι με τους φίλους μου, θα ερωτευτώ κι εγώ ένα ερασιτέχνη φιλόσοφο σαν τον Troy- και πιστέψτε με προσπάθησα, θα κάνω κάτι σημαντικό όπως έκανε η Lelaina με τα βίντεο της, θα έχω μια δουλειά για να βγάζω τα προς το ζην και την ίδια στιγμή θα έχω χρόνο να κάνω αυτό που με εκφράζει κτλ. Κι ότι θα χρειαζόμουν στην ζωή θα ήταν μόνο 'ένα πακέτο τσιγάρα, ένας καφές και καλή κουβέντα' -αυτά τα χρειάζομαι ακόμα, μερικά πράγματα δεν αλλάζουν!

Για αρκετά χρόνια έβρισκα γοητευτικούς μόνο τύπους που έμοιαζαν στον Troy (ή τέλος πάντων ό,τι πιο κοντινό μπορείς να βρεις σε αυτό όταν μένεις στο Ηράκλειο), τύπους που υποσυνείδητα και συνειδητά θεωρούσα εκτός 'του κανονικού', σιωπηλοί, μυστηριώδεις και πάντα φάνταζαν πολύ, μα πολύ μακριά... Αυτό συνεχίστηκε για κάποιο διάστημα ώσπου μια κολλητή μου, που το ένστικτο της λογικής της είναι πολύ πιο ανεπτυγμένο σε σχέση με το δικό μου, με ρώτησε: "Πραγματικά εξήγησε μου τι βρίσκεις σε αυτόν τον τύπο; Είναι ανώριμος, μίζερος και καλά διανοούμενος και τόσο μα τόσο fake". Εκείνη την περίοδο δεν συμφωνούσα καθόλου, αλλά για το τελευταίο είχε μάλλον δίκιο.

Οι άνθρωποι αυτοί, που μέσα στο μυαλό μου αντιπροσώπευαν αυτούς τους μποέμ, μη υλιστές τύπους συνήθως, δεν ήταν αυτό που έδειχναν. Προσποιούνταν πάντα ότι δεν είχαν ανασφάλειες, και αυτό το μετέφραζα τότε σαν φοβερή αυτοπεποίθηση, σαν να ήξεραν κάτι που οι υπόλοιπο αγνοούσαμε, σαν τους χαρακτήρες στην ταινία. Με έκαναν να νιώθω τόσο άβολα, τόσο εκτός, αλλά ο μαζοχιστής μέσα μου την ευχαριστιόταν αυτήν την αίσθηση αποκλεισμού και ζήταγε παραπάνω. Σκεφτόμουν ότι με ένα τρόπο εκπληρώνεται η φράση περί ετερώνυμων που έλκονται, και τι ωραία που είναι να ενώνονται διαφορετικοί κόσμοι κι άλλα τέτοια κλισέ. Αυτό που άργησα να συνειδητοποιήσω είναι ότι δεν ήμασταν τόσο διαφορετικοί, ότι κι εγώ πάντα ένιωθα εκτός, απλών δεν το έβλεπες άμα τη εμφανίσει σε σχέση με τα ρούχα, τα μαλλιά μου κτλ. Ήμουν ένας outsider in the closet (νομίζω η αγγλική έκφραση το περιγράφει καλύτερα). Κι ακόμα έτσι νιώθω δηλαδή.

Η ταινία και όλα όσα την συνόδευαν αποδείχτηκε ότι είναι μια τεράστια ψευδαίσθηση -έτσι κι αλλιώς όλες οι μυθοπλασίες είναι ένα είδος ψευδαίσθησης, ειδικά αν κάτσεις μέχρι τους τίτλους τέλους και δεις πόσους βοηθούς και παρατρεχάμενους είχε η Winona Ryder, όλες οι ψευδαισθήσεις περί μποέμ διαλύονται με την μία- και για αυτό κάποια στιγμή απλώς την ξεπέρασα. Ίσως απλά μπορεί να μην ήθελα πια να νιώθω αυτό το αίσθημα του εκτός -αυτό μάλλον είναι θέμα για συζήτηση με τον ψυχαναλυτή μου.

Τον τελευταίο χρόνο, με το αιώνιο ψάξιμο για δουλειά σε συνδυασμό με κάποιες προσωπικές απογοητεύσεις, έπρεπε να αντιμετωπίσω την πραγματικότητα που δαγκώνει με πολλούς τρόπους. Σκέφτηκα ότι πρέπει να μεγαλώσω, όλοι γύρω μου υπονοούν ότι πρέπει να μεγαλώσω. Έτσι, μέσα σε αυτό το πλαίσιο ξανασκέφτηκα αυτήν την ταινία. Και νομίζω ότι πήρα μια συνειδητή απόφαση, να μεγαλώσω, αλλά όπως θέλω εγώ, που αυτό δεν σημαίνει κάτι απαραίτητα καλό, αλλά τουλάχιστον θα είμαι "εγώ".

Νομίζω ότι η μόνη περίοδος στην ζωή μου που είχα κάποιον σαν 'είδωλο' ήταν τότε, ήταν οι χαρακτήρες αυτής της ταινίας. Και όπως συμβαίνει με παλιούς σου γνωστούς που κάποια στιγμή απορρίπτεις, τώρα λέω ότι ίσως να μην ήταν τόσο χάλια τελικά. Δηλαδή, ενώ πλέον ο εκπαιδευμένος κυνικός μέσα μου απορρίπτει κατευθείαν τις κλισέ ατάκες της ταινίας περί ζωής, έρωτα και τα συναφή, που κατά τα άλλα εξυπηρετούν ιδανικά το σκοπό της ταινίας, ωστόσο τώρα που πρέπει να μεγαλώσω θέλω πίσω την αισιόδοξα ρομαντική μου πλευρά που ειδωλοποιούσε το "Reality Bites" και που θεωρούσε ότι αν βγάζεις 400 δολάρια την εβδομάδα ήταν τέλειο και όχι απίθανο.

Δεν ξανασκέφτηκα αυτήν την ταινία από νοσταλγία, αλλά επειδή ζητούσα απεγνωσμένα ένα διάλειμμα από την εμμονή για ανεύρεση δουλειάς, τις προσδοκίες που συνεχώς πρέπει να μειώνεις, τις κοινωνικές απαιτήσεις, τις απαιτήσεις των γονιών σου κτλ. Το "Reality Bites" ήταν η ρομαντική εκδοχή της Generation X που ήθελε και δεν έζησε το μποεμ των 60'ς, για εμένα όμως ήταν η εκδοχή του μποέμ του 2010 που θα ζούσα... Ε, τώρα, πείτε με φυγόπονη, το θέλω πίσω... Αν το καταφέρω θα ενημερώσω.
DI KAPA, 27/08/2011

ΚΑΤΑΘΕΣΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ

Αν θες η άποψή σου να συνδεθεί με το προφίλ σου, συνδέσου πριν την καταθέσεις.

ονοματεπώνυμο 
Από 4 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

τίτλος 
Από 3 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

περιεχόμενο   λίγος χώρος; γράψε ένα άρθρο
Από 1 έως 1000 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

σύνδεσμος (link)


έξι κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες χωρίς κενά


Δεν έχεις συμπληρώσει όλα τα υποχρεωτικά (★) πεδία της φόρμας.
Το μήκος του ονοματεπωνύμου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του τίτλου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του περιεχομένου δεν είναι κατάλληλο.
Η διεύθυνση (URL) δεν είναι κατάλληλη.

 

DI KAPA

Hitchcock looking out of his Rear Window and instead of the danc... περισσότερα






Ο Καθρέφτης κι Εγώ

Τrust me

Συλλογισμοί

Μια προαναγγελθείσα βουτιά στο κενό...

Mη φοβάσαι τα 23 σου χρόνια..

Κοινός άνεργος

περισσότερα


enfo.gr   Web   Wikipedia   Βικιπαίδεια   YouTube


Τούτες τις μέρες ο άνεμος μας κυνηγάει...

Αχιλλέας Αχιλλέως | ΑντίΛογος



ΠΡΟΣΦΑΤΑ / ΟΛΑ          BEST OF          ΤΥΧΑΙΟ ΑΡΘΡΟ          ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Μάουζερ στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΕΣΕΝΑ.
ΜΗ ΜΕΝΕΙΣ ΕΚΤΟΣ. ΔΩΣΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΧΡΩΜΑ.
ή γράψου στο newsletter 
mobile.enfo.gr + εσύ = bff
εγγραφή / σύνδεση     κοινότητα     λειτουργία     ταυτότητα     ανταπόδοση     προβολή     υποστήριξη     επικοινωνία
Ασφάλεια δεδομένων & πνευματική ιδιοκτησία  |  © 2017 enfo.gr. Με τη χρήση του παρόντος δηλώνεις ότι συμφωνείς με τους όρους χρήσης.