Μη Μένεις Εκτός mi meneis ektos Μη Μένεις Εκτός Mi Meneis Ektos


Ο Μαρξ στη Χαλκιδική

Α
Α

Είναι μέσα Αυγούστου. Ο κόσμος μαζεύεται στα χωριά και στα εξοχικά του, και παρέες που βρίσκονται μια-δυο φορές το χρόνο βρίσκονται ξανά όλες μαζί.

Έχουμε 5 άτομα, 3 άντρες και δύο γυναίκες, που συμφωνούνε μια Κυριακή πρωί να πάνε στην παραλία. Αυτοκίνητο έχει μόνο ένας. Ας τον ονομάσουμε Γιώργο.
Ο Γιώργος λοιπόν έχει ένα αυτοκίνητο, το οποίο χρησιμοποιεί για μεταφορές για τις οποίες τον πληρώνουν. Το αυτοκίνητό του, με άλλα λόγια, έχει τη δυνατότητα να παράγει χρήμα για τον Γιώργο. Φυσικά αυτό το χρήμα το χρησιμοποιεί για τις βενζίνες, για τα σέρβις και προφανώς για την επιβίωσή του, δηλαδή για πρώτες ύλες που χρειάζεται το αυτοκίνητο.
Οι φίλοι του Γιώργου εκείνη την Κυριακή (ας τους δώσουμε απλά ονόματα: Μαρία, Κατερίνα, Κώστας, Νίκος) έχουν λεφτά πάνω τους, ο Γιώργος όμως όχι. Με άλλα λόγια, οι φίλοι του Γιώργου έχουν τη δυνατότητα να δώσουν νόημα στη μεταφορά που θα τους κάνει ο Γιώργος. Αλλιώς, χωρίς μίσθωμα, η μεταφορά γίνεται εξυπηρέτηση, και η δουλειά του Γιώργου δεν παράγει κέρδος. Ωστόσο, από την άλλη, οι φίλοι του Γιώργου, χωρίς το Γιώργο, δε μπορούν με κανέναν τρόπο να επιστρέψουν στο χωριό, καθώς κανένας τους δε διαθέτει μεταφορικό μέσο ή δίπλωμα οδήγησης. (Ας υποθέσουμε πως μέσα μαζικής μεταφοράς δεν υφίστανται).

Οι ώρες περνούν, και έπειτα από αρκετές ώρες με βουτιές, καφέδες, τσιγάρα, συζητήσεις, τάβλι, ρακέτες και ούτω καθ' εξής, ο Γιώργος κουράζεται και θέλει να επιστρέψει σπίτι. Ωστόσο οι φίλοι του διαφωνούν, περνάνε πολύ καλά για να φύγουν από τόσο νωρίς.

Και εδώ προκύπτει ένα ηθικό και λογικό ερώτημα: Ο Γιώργος μπορεί να φύγει και να τους αφήσει πίσω, αδιαφορώντας για το πως θα επιστρέψουν οι υπόλοιποι, ωστόσο δε θα πληρωθεί καθόλου για τη μεταφορά που έκανε, και απλά θα έχει σπαταλήσει τα χρήματά του χωρίς οποιοδήποτε κέρδος.
Οι φίλοι του Γιώργου μπορούν να τον αφήσουν να φύγει, ωστόσο μετά δε θα μπορούν με κανέναν τρόπο να επιστρέψουν πίσω. Αν ο Γιώργος τους εκβιάσει, θα πρέπει να ενδώσουν, κανένας δεν έχει αυτοκίνητο. Άλλωστε ο Γιώργος μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρει άλλους τέσσερις πρόθυμους να τον πληρώσουν για να γυρίσουν πίσω μαζί του, ακόμα και αν ο Κώστας, η Μαρία, η Κατερίνα και ο Νίκος τον απειλήσουν ότι χωρίς αυτούς δε θα βγάλει τίποτα από την επιστροφή.

Μεταφερόμαστε απότομα από το σκηνικό της παραλίας, και προσγειωνόμαστε σε μια βιβλιοθήκη στη Γερμανία, στο 1867, όπου βρίσκουμε ένα βιβλίο με το όνομα «Το Κεφάλαιο». Κάνουμε την απαραίτητη μετάφραση (νοηματική, όχι γλωσσική) και τηρουμένων των αναλογιών, στην παραπάνω παραλία του 2016 βρίσκουμε το πως λειτουργεί σήμερα ο Καπιταλισμός:

Σημ: Σε παρενθέσεις η αναλογική μεταφορά της ιστορίας από το «Κεφάλαιο» στην παραλία του 2016 και την παρέα μας.

Ο Κεφαλαιούχος (Γιώργος) είναι αυτός ο οποίος κατέχει τα μέσα παραγωγής (αυτοκίνητο -> παράγει πλούτο). Τα μέσα παραγωγής προφανώς για να λειτουργήσουν χρειάζονται πρώτη ύλη (βενζίνες). Τα μέσα παραγωγής όμως δε μπορεί να τα δουλέψει ο κεφαλαιούχος (Γιώργος), χρειάζεται ανθρώπους που μπορούν να προσφέρουν την εργατική τους δύναμη (χρήμα) για να παράγουν κεφάλαιο και κέρδος για τον καπιταλιστή – κεφαλαιούχο (Γιώργο). Με άλλα λόγια χρειάζεται εργάτες (Μαρία, Κατερίνα, Νίκος, Κώστας). Οι εργάτες χρειάζονται τον καπιταλιστή στον βαθμό που είναι ο μόνος που μπορεί να τους προσφέρει μισθό για την εργασία τους, αρκετό για να επιβιώσουν (χρειάζονται αυτόν που έχει το αυτοκίνητο για να μπορέσουν να γυρίσουν στο χωριό).
Ο Κεφαλαιούχος επιβάλλει δυσμενείς συνθήκες στους εργάτες του για να μειώσει το κόστος (το γεγονός ότι ο Γιώργος θέλει να φύγει πιο νωρίς, κάτι που δεν το θέλει η παρέα του). Οι εργάτες προχωρούν σε απεργία (η απειλή ότι δε θα μπούνε στο αυτοκίνητό του, άρα ο Γιώργος δε θα βγάλει τίποτα από τη μεταφορά από και προς στην παραλία), οπότε και ο καπιταλιστής απειλεί με απόλυση (η απειλή ότι θα βρει άλλους να επιστρέψουν μαζί του).

Από εκεί και πέρα οι εργάτες έχουν την επιλογή είτε να ρισκάρουν (και να τον αφήσουν να ψάχνει δεξιά και αριστερά για κόσμο που θέλει να επιστρέψει στο χωριό) είτε να ενδώσουν (και να φύγουν πιο νωρίς από την παραλία που περνάνε καλά).

Αυτό που μας μαθαίνει όμως ένα άλλο βιβλίο, του ίδιου συγγραφέα με το προηγούμενο, είναι ότι οι εργάτες έχουν και μια τρίτη επιλογή: Να καταλάβουν τα μέσα παραγωγής και να τα διαχειριστούν οι ίδιοι, προς όφελος των εργατών.

Δηλαδή: Να πάρουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου από τον Γιώργο με τη βία, και να μην τον υπολογίζουν στα μετέπειτα προγράμματά τους.

Μια τέτοια κίνηση προφανώς θα έλυνε τα χέρια στην παρέα μας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να επιστρέψουν όποτε θελήσουν, όπως θελήσουν, χωρίς να πρέπει να εκβιάζονται από έναν, ενώ αυτοί είναι τέσσερις.

Και ακριβώς αυτή η στιγμή που τα μέσα παραγωγής αλλάζουν χέρια και περνάνε από τον έλεγχο του καπιταλιστή στον έλεγχο των εργατών, είναι η στιγμή που ο καπιταλισμός πεθαίνει και ανοίγει η αυλαία για νέους ορίζοντες.
Σημασία λοιπόν δεν έχει το ποιος είναι ο καπιταλιστής και πόσο εξαρτάται -αν εξαρτάται- ο εργάτης από αυτόν. Σημασία έχει το ποιος ελέγχει το μέσο παραγωγής (τα κλειδιά του αυτοκινήτου).

Το συμπέρασμα είναι ένα: Όσο και αν φαίνεται ότι οι εργάτες εξαρτώνται από τον καπιταλιστή, η αλήθεια είναι πως συμβαίνει το ακριβώς ανάποδο. Και δυστυχώς για τους καπιταλιστές, εναλλακτικές πάντα υπάρχουν για τους εργάτες. Άλλωστε ο Μαρξ το έλεγε: Οι προλετάριοι δεν έχουν να χάσουν τίποτα, παρά μόνο τις αλυσίδες τους.

Συμπέρασμα bonus: Ποτέ μην κάνετε φίλους ανθρώπους που σας εκμεταλλεύονται για να βγάζουν κέρδος εις βάρος σας. Είτε σε καπιταλιστικό, είτε σε κομμουνιστικό, είτε σε οποιοδήποτε σύστημα. Ποτέ.

ΑΠΟΨΕΙΣ

Υπέροχο παράδειγμα!

Μια πολύ πετυχημένη παρομοίωση ούτως ώστε να καταλάβουμε επιτέλους ότι ο καπιταλισμός δεν είναι ενα οικονομικό σύστημα που επηρεάζει μόνο τι... »

Υπέροχο παράδειγμα!

Ενα πολύ καλό παράδειγμα για να καταλάβουμε επιτέλους ότι ο καπιταλισμός δεν είναι απλά ένα οικονομικό σύστημα που επηρεάζει αποκλειστικά τι... »

πολυ φαντασία !

το κειμενο σου ήταν απολαυστικό και ουσιώδες!Μπράβο :) »

ΚΑΤΑΘΕΣΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ

Αν θες η άποψή σου να συνδεθεί με το προφίλ σου, συνδέσου πριν την καταθέσεις.

ονοματεπώνυμο 
Από 4 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

τίτλος 
Από 3 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

περιεχόμενο   λίγος χώρος; γράψε ένα άρθρο
Από 1 έως 1000 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

σύνδεσμος (link)


έξι κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες χωρίς κενά


Δεν έχεις συμπληρώσει όλα τα υποχρεωτικά (★) πεδία της φόρμας.
Το μήκος του ονοματεπωνύμου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του τίτλου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του περιεχομένου δεν είναι κατάλληλο.
Η διεύθυνση (URL) δεν είναι κατάλληλη.

 

Μπάλλιος Δημήτρης

Φοιτητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπισ... περισσότερα






Οι εκλογές που μας δίχασαν

Operation Mindcrime

Η γενιά της ελευθερίας

Πόσους Σταύρους αντέχουν οι γειτονιές μας;

Κυβερνητικό freak show

Το κλειδί βρίσκεται στο ΕΜΕΙΣ…

περισσότερα


enfo.gr   Web   Wikipedia   Βικιπαίδεια   YouTube


Έρωτας

Anna-Maria St




ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΕΣΕΝΑ.
ΜΗ ΜΕΝΕΙΣ ΕΚΤΟΣ. ΔΩΣΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΧΡΩΜΑ.
ή γράψου στο newsletter 
mobile.enfo.gr + εσύ = bff
εγγραφή / σύνδεση     κοινότητα     λειτουργία     ταυτότητα     ανταπόδοση     προβολή     υποστήριξη     επικοινωνία
Ασφάλεια δεδομένων & πνευματική ιδιοκτησία  |  © 2017 enfo.gr. Με τη χρήση του παρόντος δηλώνεις ότι συμφωνείς με τους όρους χρήσης.