Μη Μένεις Εκτός mi meneis ektos Μη Μένεις Εκτός Mi Meneis Ektos


Η σκηνοθέτρια του ΚΕΘΕΑ

Α
Α
enfo.gr
Είσαι η σκηνοθέτρια των παραστάσεων που ανεβαίνουν στο ΚΕΘΕΑ. Πώς προέκυψε αυτό;

Η σχέση μου με το ΚΕΘΕΑ ξεκίνησε προκειμένου να βοηθήσω έναν δικό μου άνθρωπο, που έχει πρόβλημα με τα ναρκωτικά. Είμαι πολύ ευαισθητοποιημένη απέναντι σε αυτό το κοινωνικό πρόβλημα και θέλω να βοηθήσω μέσα από αυτό που ξέρω να κάνω όσο περισσότερο κόσμο μπορώ. Έχω αναλάβει καλλιτεχνικά τη θεατρική ομάδα της οικογενειακής υποστήριξης του ΚΕΘΕΑ, Διάβαση, εδώ και τέσσερα χρόνια. Τα δύο τελευταία την έχουμε μαζί με την ούτως ή άλλως συνεργάτη μου Εριφίλη Γιαννακοπούλου. Πάντα όταν προκύπτει ένα πρόβλημα μέσα σε μια οικογένεια, όπως τα ναρκωτικά, ασθενείς είναι όλοι. Πρέπει όλοι να κάνουν δουλειά με τον εαυτό τους να βρουν τα λάθη και να τα διορθώσουν. Η χρήση ναρκωτικών είναι το αποτέλεσμα, όχι η αιτία. Αυτή είναι η λογική.
Στο ΚΕΘΕΑ λοιπόν αναγνωρίζοντας τις θεραπευτικές ιδιότητες του θεάτρου, το χρησιμοποιούν τόσο στην κοινότητα των εξαρτημένων παιδιών, όσο και στην υποστήριξη της οικογένειας. Η εργασία μας είναι εθελοντική και οι απολαβές μου σε προσωπικό, κοινωνικό και καλλιτεχνικό επίπεδο τεράστιες!

Οι ηθοποιοί σου είναι οι γονείς των εξαρτημένων παιδιών;

Και όχι μόνο. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν και τα αδέρφια και οι σύντροφοί τους. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δει κανείς πώς συνεργάζονται άνθρωποι διαφόρων κοινωνικών τάξεων και ηλικιών.
Η μικρότερη ηθοποιός μου ήταν 19 χρονών κι ο μεγαλύτερος πάνω από 75! Σε αυτήν την ομάδα, καλούμαστε να διδάξουμε θέατρο σε γιατρούς, τσαγκάρηδες, φοιτητές, δικηγόρους και μανάβηδες, σε ανθρώπους που παρακολουθούν θέατρο χρόνια και σε άλλους που στα 70 τους δεν έχουν πάει ποτέ.
Σε διδάκτορες πανεπιστημίου και σε ανθρώπους που δεν έχουν τελειώσει το σχολείο, ταυτόχρονα.
Είναι πολύ μεγάλο δώρο, που μου δίνεται η ευκαιρία να ηγούμαι μιας τόσο θεωρητικά ετερόκλητης ομάδας και είναι τεράστια η ευθύνη που νοιώθω απέναντί τους, στην προσπάθειά μου να τους γνωρίσω το θέατρο. Κρατάω επαφή σχεδόν με όλα τα παλιά μέλη της ομάδας, αφού πια έχουμε γίνει φίλοι. Με κάνουν πολύ περήφανη.

Ποια ήταν τα βασικά εμπόδια της προσπάθειάς στην αρχή και πώς κάμφθηκαν;

Το μοναδικό και πιο δύσκολο εμπόδιο σ’ αυτήν την ομάδα είναι να κερδίσεις την εμπιστοσύνη των μελών της, του καθενός προσωπικά. Στην πρώτη μας συνάντηση είναι πάντα όλοι μαγκωμένοι αμήχανοι και αρκετά φοβισμένοι. Τους φαίνεται περίεργο και αστείο που πρέπει να ακολουθήσουν τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις, ενός «μικρού κοριτσιού», όπως λένε. Ειδικά σε κάτι τόσο προσωπικό, όσο είναι η έκθεση και η καλλιτεχνική έκφραση, έννοιες άγνωστες για τους περισσότερους. Πολύ γρήγορα όμως αποκτιέται η απαραίτητη οικειότητα, και φορά με τη φορά αφήνονται στα χέρια μας. Αρχίζει η μεταμόρφωσή τους και όσο το αντιλαμβάνονται, γίνονται όλο και πιο «αχόρταγοι».

Πώς σε αντιμετώπισαν; Ήταν δεκτικοί ή περισσότερο διστακτικοί; Τι τους έπεισε τελικά να συμμετάσχουν;

Εφόσον τους το πει το πρόγραμμα, είναι υποχρεωμένοι να πάρουν μέρος στην ομάδα. Δεν τους φέρνουμε και με τη βία βέβαια, αλλά αρχικά κανείς δεν θέλει να ανέβει στη σκηνή. Από τους τόσους που πέρασαν από τα χέρια μου τόσα χρόνια, μόνο δυο ή τρεις ήρθαν οικειοθελώς. Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να τους πείσεις ότι στο θέατρο έρχονται για τον εαυτό τους. Όταν το πάρουν αυτό χαμπάρι αρχίζουν και δένονται μεταξύ τους. Γίνονται ομάδα. Από κει αρχίζει το παιχνίδι! Μαθαίνουν ή μάλλον ξαναμαθαίνουν να κάνουν λάθη και να μην πειράζει, να απελευθερώνονται και να εκφράζονται. Δεν γίνονται ηθοποιοί, παιδιά γίνονται!

Πώς γίνεται η επιλογή των παραστάσεων που θα ανεβάσετε; Υπάρχουν αγαπημένα έργα και ρόλοι;

Αυτό που μας αφορά με αυτήν την ομάδα είναι η διαδικασία που θα περάσουν τα παιδιά μέχρι να ανέβει το έργο. Να γνωρίσουν, δηλαδή, το μηχανισμό της καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης, και αυτό να πάρουν μαζί τους φεύγοντας. Η παράσταση τελικά δεν έχει καμία σημασία. Οπότε και τα έργα θέλουμε, όσο είναι δυνατόν να τα διαλέγουν μόνοι τους, σαν ομάδα! Φυσικά τους κατευθύνουμε, κι εκείνοι τελικά επιλέγουν, από το έργο που είναι να παιχτεί, μέχρι τη μουσική, τα σκηνικά και τα κοστούμια. Έτσι, όταν ανεβαίνει η παράσταση είναι ολοκληρωτικά δική τους, καθετί που λένε, που κάνουν και που υπάρχει στη σκηνή, το έχουν επιλέξει.

Πώς μπορεί να λειτουργήσει το θέατρο ψυχοθεραπευτικά; Ειδικά σε ανθρώπους, γονείς που είναι ιδιαίτερα φορτισμένοι συναισθηματικά;

Η έκφραση είναι η απάντηση! Κατά τη γνώμη μου, όλοι μας την έχουμε ανάγκη. Υπάρχει τεράστια συναισθηματική φόρτιση και αρκετά προβλήματα γύρω μας, και πιστεύω ότι όλοι μπορούμε να κερδίσουμε κάτι από μια τέτοια ομάδα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο λόγος που έφερε τους ανθρώπους αυτούς στο ΚΕΘΕΑ είναι μόνο η αφορμή. Τα προβλήματα όμως, είναι τα ίδια με αυτά που έχουμε και συναντάμε στο μεγαλύτερο ποσοστό των συνανθρώπων μας σήμερα. Φόβοι, ανασφάλειες, άγχη, αγωνίες. Η έκφραση λοιπόν, ίσως να μην είναι η λύση, είναι όμως πάντα μια διέξοδος.

Μπορεί κάποιος που δεν είναι συγγενής να παρακολουθήσει μια παράστασή σας και αν ναι, πού;

Οι παραστάσεις ανακοινώνονται κάθε χρόνο κι είναι ανοιχτές και δωρεάν για το κοινό. Γίνονται συνήθως σε κάποιο κεντρικό αθηναϊκό θέατρο και μετά περιοδεύουν σε θέατρα της Αττικής. Είναι ακόμα, ένας τρόπος να έρθει το ΚΕΘΕΑ για ενημέρωση πιο κοντά σε ανθρώπους που χρειάζονται βοήθεια και δεν ξέρουν ούτε που να απευθυνθούν, ούτε πώς να τη ζητήσουν.

Παράλληλα, εκτός από τη σκηνοθεσία των παραστάσεων στο ΚΕΘΕΑ συμμετέχεις και στην ομάδα Opero. Ποιες είναι οι δυσκολίες εκεί και ποια τα όνειρά σας;

Στους Oper(O) πειραματιζόμαστε και παίζουμε με τη φόρμα της όπερας. Προερχόμαστε από διαφορετικούς χώρους των παραστατικών τεχνών, πιστεύουμε στη καλλιτεχνική συνεργασία και τη συνδημιουργία. Μας ενώνει ο κοινός προβληματισμός για τη θέση της όπερας και της τέχνης στη σημερινή κοινωνία. Με την πεποίθηση ότι η βάση είναι η φαντασία, η αμεσότητα και η ειλικρίνεια, στοχεύουμε στη δημιουργία ολοκληρωμένων σύγχρονων θεαμάτων που να μας αφορούν όλους. Προσωπικά, προερχόμενη από τον αμιγώς θεατρικό χώρο τα όπλα και τα εργαλεία μου είναι τελείως διαφορετικά από αυτά των μουσικών. Η όπερα σαν είδος με έχει γοητεύσει εκτός των άλλων γιατί είναι μια συνθετική μορφή τέχνης που απαιτεί την σύμπραξη και την συνεργασία.

Αντιμετωπίζοντας στους Oper(O) το θέατρο σαν τέχνη αντίστοιχου βάρους με αυτό της μουσικής και του τραγουδιού, μου δίνεται η δυνατότητα μέσω της αποδόμησης και του πειραματισμού να επανεξέταζω τη «μορφή» και το ρόλο του θεάτρου στην όπερα. Η ουσιαστική συνεργασία μου με ανθρώπους που εκτιμώ και πιστεύω, σε αυτή τη διαδικασία αμφισβήτησης και ανακάλυψης του θεάτρου, είναι για μένα η ιδανική συνθήκη για δημιουργία.
mikrocosmos.gr, 30/07/2014

ΚΑΤΑΘΕΣΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ

Αν θες η άποψή σου να συνδεθεί με το προφίλ σου, συνδέσου πριν την καταθέσεις.

ονοματεπώνυμο 
Από 4 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

τίτλος 
Από 3 έως 60 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

περιεχόμενο   λίγος χώρος; γράψε ένα άρθρο
Από 1 έως 1000 χαρακτήρες. Τώρα έχεις  0  χαρακτήρες.

σύνδεσμος (link)


έξι κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες χωρίς κενά


Δεν έχεις συμπληρώσει όλα τα υποχρεωτικά (★) πεδία της φόρμας.
Το μήκος του ονοματεπωνύμου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του τίτλου δεν είναι κατάλληλο.
Το μήκος του περιεχομένου δεν είναι κατάλληλο.
Η διεύθυνση (URL) δεν είναι κατάλληλη.

 

mikrocosmos.gr

το (διαδικτυακό) περιοδικό των ανθρώπων! Ανθρώπων με ξεχωριστή δ... περισσότερα





 κοινωνικός ιστός 


"Κάθε Σαράντα Χρόνια" στο Πατάρι

Από το μηδέν στο …άπειρο

"Κυψέλη" πολιτισμού στην Κυψέλη

Γελάει καλύτερα όποιος... κάνει γιόγκα

Μαραθώνιος της οργής!

Η φωνή της ανθρωπιάς

περισσότερα


enfo.gr   Web   Wikipedia   Βικιπαίδεια   YouTube


Quijote

Στέφανος Μαντζαρίδης




ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΕΣΕΝΑ.
ΜΗ ΜΕΝΕΙΣ ΕΚΤΟΣ. ΔΩΣΕ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΧΡΩΜΑ.
ή γράψου στο newsletter 
mobile.enfo.gr + εσύ = bff
εγγραφή / σύνδεση     κοινότητα     λειτουργία     ταυτότητα     ανταπόδοση     προβολή     υποστήριξη     επικοινωνία
Ασφάλεια δεδομένων & πνευματική ιδιοκτησία  |  © 2017 enfo.gr. Με τη χρήση του παρόντος δηλώνεις ότι συμφωνείς με τους όρους χρήσης.